gtv-20151021170202-s-w620-h300-q100-m1445439722На працягу многіх гадоў незалежная тэлевізійная станцыя "Руставі 2" у Грузіі стала маяком для свабоднага слова ў краіне. Але ў трывожных новых падзеях ён падвяргаўся беспрэцэдэнтным нападам, піша Джэймс Уілсан.

Кіруючая кааліцыя "Грузінская мара", якую кіруе былым прэм'ер-міністрам мільярдэра Бідзінай Іванішвілі і кіруецца ў цені, спрабуе разбурыць "Руставі 2" шляхам двухбаковай кампаніі па ўтоенасці. Цяпер ёсць асцярогі, што ўрад можа прымусіць змяніць рэдакцыйную палітыку ці нават закрыць станцыю.

Першым элементам урадавай кампаніі з'яўляецца ліквідацыя крыніц даходаў канала шляхам змены законаў аб рэкламе на тэлебачанні. Руставі 2 з'яўляецца незвычайным на грузінскім тэлевізійным рынку, бо ён заўсёды карыстаўся здаровым патокам грашовых сродкаў і выручкай ад рэкламы. Іншыя нацыянальныя тэлеканалы, як правіла, спадзяюцца на шчодрые заступніцтва ад уладальнікаў, каб субсідаваць сваю дзейнасць. Гэта рэзкае змяненне заканадаўства ўбачыла, што многія іншыя станцыі здымаюць свае палітычныя ток-шоу і праграмы грамадскіх спраў у таямнічых абставінах.

рэклама

Нягледзячы на ​​тое, што Грузія з'яўляецца дынамічнай і квітнеючай эканомікай, са здаровым спажываннем лічбавых камунікацый, Грузінскае таварыства па-ранейшаму вельмі моцна залежыць ад тэлебачання ў якасці крыніцы мясцовых навін. Руставі 2 заўсёды падтрымлівалі адкрытую рэдакцыйную палітыку, якая дазволіла росквіту палітычных ток-шоў і няўрадавым арганізацыям выказваць сваё меркаванне як грамадскую арэну, дзе галасы апазіцыі і крытыкі партыі "Грузінская мара" могуць свабодна абмяркоўваць свае погляды.

Менавіта такая рэдакцыйная палітыка, якая стымулюе дэбаты і платформу для канструктыўнай крытыкі, прывяла канфлікт з урадам канала Rustavi 2.

Другая лінія ўтоенага нападу на Rustavi 2 прымушае ўрад праз Тбілісі суды, каб узяць пад кантроль большасць пакетаў акцый кампаніі, хаця гэта ілжывы пазоў. Пазоўнік - адзін з яго былых уладальнікаў Кібар Халвашы, бізнэсмэн, які быў акцыянерам тэлеканала "Руставі 2" у 2004-2006. Ён папрасіў суд замарозіць маёмасць вяшчальніка да канчатковага прысуду суда аб уласнасці акцый на станцыі.

рэклама

Я размаўляў з кіраўніком Хрысціянска-дэмакратычнага руху Грузіі Георгіем Таргамадзе пра яго занепакоенасць. "Грузія развіваецца дэмакратыя, і тое, што адбываецца тут, мае наступствы для ўсяго рэгіёну", - сказаў ён.

«Напярэдадні парламенцкіх выбараў у наступным годзе абсалютна важна, каб усе партыі змаглі дасягнуць сваіх выбаршчыкаў праз тэлебачанне. У гэтай краіне мноства дробных палітычных партый, і калі кіруючая ўрадавая кааліцыя душыць свабоду слова, тады ні адна з апазіцыйных партый не будзе шанцаў на выбарах ».

Таргамадзе вельмі добра ведае, што можа здарыцца, калі ўрада закрыюць тэлевізійную станцыю, паколькі ён быў палітычным дырэктарам тэлеканала "Имеди", які быў жорстка здзейснены налёт і закрыццё ў 2007.

"Важна, каб падтрымліваць празаходнюю лінію Грузіі, мы абараняем тут свабоду СМІ", - сказаў ён

Том Вайнгартнер, прэзідэнт Асацыяцыі міжнародных журналістаў (API), сказаў: «Свабода СМІ пастаянна падвяргаецца нападу. У любой дэмакратыі жыццёва важна, каб розны голас свабодна выказваў свае погляды, не баючыся прымусу любога роду і без палітычнага ці дзяржаўнага ўмяшання ».

На гэтым тыдні чакаецца рашэнне суда аб уласнасці "Руставі 2". Але па-за тварам Кафкі старшынства прызнаў, што яго маці знаходзіцца пад следствам за нібыта напад на сына ў законе (муж сястры суддзі, сякерай). Нягледзячы на ​​тое, што суддзя настойвае на тым, што гэта расследаванне не паўплывае на яго рашэнне па справе «Руставі 2», інфармаваныя палітычныя каментатары ў Тбілісі выказалі асцярогі з нагоды магчымага ўздзеяння гэтай паралельнай справы на яго бесстароннасць.

Дзярждэпартамент ЗША і Місія ЕС у Тбілісі ўважліва сочаць за падзеямі.

Джэймс Уілсан - заснавальнік і дырэктар Міжнароднага фонду лепшага кіравання